Khamis, 9 April 2015

PENGARAH PERANCIS MASUK ISLAM KERANA INSIDEN CHARLIE HEBDO




Seorang pengarah asal Perancis, Isabelle Matic, mengumumkan dirinya telah memeluk agama Islam
"Semalam, aku telah menjalani rukun pertama dalam agama Islam: Ashadu'al laa ilaaha illa illah wa ashadu 'annaa muhammadar rasulullah," katanya dalam akaun Facebook

Hal ini cukup mengejutkan bagi orang awam Perancis. Ini terjadi selepas serangan keganasan terhadap pejabat Charlie Hebdo yg dikaitkan dgn Islam.

Isabelle juga menjelaskan, sebab dirinya masuk Islam. "Di tengah pelbagai kejadian mengerikan, termasuk yang berkaitan dengan Charlie Hebdo, aku umumkan aku kini seorang Muslim," tulis Isabelle Matic.
"Dengan tetap berpegang pada pendirianku mengenai karikatur Nabi SAW, bahkan sebelum aku menyatakan diri masuk Islam. Mereka menipu tentang Nabi Muhammad SAW, namun tetap tidak akan boleh menyakiti beliau. Mereka hanya menipu sosok yang dalam bayangan mereka sendiri, yang lantas mereka beri nama. Buatku, sosok itu bukanlah Nabiku, "tambahnya.

Isabelle lantas menganalogikan sikap Nabi SAW, ketika masih di Makkah. Kata Isabelle, walaupun Nabi SAW terus dihina, beliau tetap tersenyum dan ramah terhadap mereka.
"Bersikap bijak, itulah jawaban atas setiap bentuk provokasi. Dan inilah yang diajarkan Nabi kita tercinta (SAW) untuk kita," kata Isabelle Matic.

Dalam edisi awal minggu ini, Charlie Hebdo kembali menerbitkan karikatur Nabi Muhammad SAW sebagai sampul laman depan. Walaupun sebelum ini telah berlaku insiden pembunuhan terhadap 12 orang, karikatur ini tetap saja diterbitkan media satire tersebut. Mengenai hal ini, Isabelle berharap kaum Muslim sedunia tidak terbakar amarah buta, melainkan mengabaikan sikap olok-olok demikian.
"Maka ketika Charlie Hebdo terbit lagi, Insya Allah, jangan kita tertipu. Jangan kita bertindak balas dengan provokasi. Dan abaikan saja itu," ujar Isabelle Matic.
sumber http://www.republika.co.id