Rabu, 8 April 2015

KISAH ISTERI SOLEHAH MNJAGA KEHORMATAN SUAMI





Di kota Jeddah ada seorang wanita yang mghadapi masalah dlm rumah tangganya. Iapun terlibat prselisihan dgn suaminya. Akhirnya prbalahan itu mmuncak hingga suami memukul isterinya. Menangislah wanita ini.

Tiba-tiba terdengar bunyi sseorang yang mengetuk pintu:
.“Tok..tok..tok..”Segeralah suaminya melihat siapa yang dtg .Tak diduga, Mertuanya iaitu orang tua isterinnya ada di depan pintu datang melawat . Dlm keadaan berderai air mata, wanita ini pun masuk ke dalam bilik . Ia sapu air matanya dan ia bersihkan wajahnya. suaminya pun mnjmput mertuanya masuk kedalam rumah.

Tak lama, keluarlah wanita ini menemui ibu dan bapanya dengan sisa air mata yang tak mampu ditahan. Diciumnya ibu dan bapanya sedang air mata terus mengalir di pipinya. Betapa terkejut ibu bapanya melihat anaknya keluar dalam keadaan menangis

“Kenapa kamu menangis nak ?” Tanya ibu kepada anaknya.
Wanita inipun menjawab,“Ibuu..saya rindu dgn Ibu.Tiada pandangan yg lebih indah selain melihat wajah ibu.Tiada yg lebih gembira selain berjumpa ibu..Tiba2 Allah kirimkn Ibu dgn bapa ke sini..”

Subhanallah....Mendengar jawaban isterinya, hancurlah amarah dan keangkuhan suami. Hatinya luluh melihat kecerdasan isterinya dalam menyelamatkn nama baik suaminya di hadapan mertua.Segera suaminya keluar rumah utk mncari hidangan bagi mertuanya krn memang hari itu tidak ada masakan di rumahnya. Sebelum pulang, ia prgi kedai emas dn mbeli rantai emas .Tibanya di rumah, semua berjalan normal. Seolah tiada masalah yg berlaku

Selepas mertua pulang, suaminya segera menemuni isterinya. suaminya minta maaf atas amarah dan khilafnya. Dia serahkan emas kepada isterinya sambil berkata,” Anti tastahiqqiina ruuhi”…ENGKAU BERHAK MENDAPATKAN NYAWAKU…;) ({})